2016年12月4日日曜日

先生になること・Being a teacher

9月には、僕が教えた中学生はレベルが高い弁論大会で第2を取った。

その予選の中に、僕の学生は明らかに緊張していた。最初に声がかれたり、タイトルを言わなかったり、そして一行を言い忘れたりした。それにもかかわらず、素晴らしい演技をした。審査員は相談していた間、みんなは休憩をした。僕の学生はどっかいったので、僕は彼を探しに行った。

見つけた時、彼は僕に、僕が一生忘れないことを言ってくれた。最初に口から出した言葉は「マイカ先生の笑顔は安心させてくれました」だった。

その小さい部屋の中に、他の学生は演技することを待っている間に、彼はだんだん緊張になっていただろう。みんなは緊張していた。無表情の顔をしていた。僕の学生はその部屋がだんだん小さくなっているような感じがあったんだろう。僕ができる支援はただその時を楽しんで、彼に笑顔を見せることしかできなかった。彼にとって、その笑顔はそんなに大事だったことに気づいた時、泣きそうだった。

その大会で第2を取ったことで、東京で行う全国の大会に参加する権利をもらった。10月には一緒に練習する時間がなかったので、しなかったけど、11月には、彼が東京に行く前に、ほとんど毎日に練習した。

彼は東京に行く日の前の日、彼には手紙を書いた。前の投稿で書いた。同日、最後に練習した後、少し喋った。その会話の中に、彼は「マイカ先生はどうやって緊張を緩和しますか?」と聞いた。ちゃんと準備して、何かする前に、することを想像するって答えた。去年、アメリカとアメリカの文化について20分に日本語でやった発表をすることに、想像することが役に立った。

もちろん、大会に参加する気持ちについても話した。大会の過程は参加者にずっと緊張が高まる。一人はスピーチをしている時に、他のみんなは静かに自分のスピーチを呟く。体は緊張感でいっぱいになる時、どうすればいいのだろう?準備しても、もう少し何か必要なんだ。

なので、僕はまだその手紙を持っていたまま、大会の日、自分のスピーチの話題であるおばあさんについて考えてって彼に言った。おばあさんは助けてくれるって。

あとで、手紙の内容を読み上げて録音して、彼にはその録音と手紙を与えた。

残念ながら、彼はあまり大会で進めなかった。しかし、いい経験だった。高校のスピーチコンテストに参加するために、いい練習になったって彼に言った。

彼は先週、佐賀に帰ったあと、東京のお土産をプレゼントしてくれた。同時に、手紙をありがとうございますって言ってくれた。そして、「スピーチをする前に待っていた時、手紙を読みました。力になりました」と言ってくれた。

おばあちゃんはかわいそう。笑

でも、密かに、そうすると嬉しいなと思った。僕の笑顔のように、その手紙で彼を安心させて、力を与えようとした。

それらの2つの経験で、初めて先生として自慢を感じた。

***

Back in September, one of my junior high school students got second place in a high level speech contest.

At the first stage of the contest, when my student gave his speech, he was clearly nervous. He had a frog in his throat at the beginning, he forgot to give his title, and he forgot one line. In spite of that, his performance was very good. While the judges talked, everybody took a break. My student disappeared during the break, so I went looking for him.

When I found him, he said something I’ll never forget. The first words he said to me were, “Your smile helped me relax.”

In that small room, after waiting for other students to give their speeches, I knew that he would be very nervous. Everybody in that room was nervous. They were all deadpanned. The room probably felt like it was getting smaller and smaller as each student gave their speech. All I could do to support him was to smile and enjoy the moment with him. I almost cried when I realized how important that smile was to him.

By getting second place in that contest, he qualified to go to the nationals in Tokyo. In October, we couldn't practice because we were both busy with our own duties and lives, but in November, before he went to Tokyo, we practiced almost every day.

The day before he went to Tokyo, I wrote a letter to him. I posted it in my last entry. The same day, I practiced one last time with him, and then had a small chat. During the conversation, he asked me how to deal with being nervous. I told him that I try to be prepared ahead of time, and that I try to visualize myself doing what I want to do. That helped me a lot last year when I gave a 20 minute presentation about America and American culture entirely in Japanese.

Of course, we talked about how it feels to compete in the contest. The whole process builds tension in the participants. They all practice their own speeches quietly to themselves, while everybody else is giving their speeches. When your body fills with anxiety, in the moment, what can you do? Even if you're prepared, you need something more.

So, I told him, while holding the letter in my hand, that he should think about his grandmother, who is the subject of his entire speech. I told him that, during the contest, his grandmother would help him.

Later, I made a voice recording of the letter and then gave both the letter and the recording to him.

Unfortunately, he didn't make it far in the contest in Tokyo, but it was a good experience for him. I told him it was good practice for when he participates in high school speech contests.

When he came back last week, he gave me some souvenirs from Tokyo. At the same time, he thanked me for the letter. Then he told me that, while he waited to give his speech, he read my letter, and that it gave him strength.

I felt bad for his grandma. lol

But, I secretly hoped that he would do that. Just like when my smile helped him relax, I hoped that my letter could do the same.

These two experiences with my student made me proud to be a teacher for the first time.

0 件のコメント: